۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۰۸۳۵۸
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

همه در روز قدس به میدان می‌ آییم | دفاع از مظلوم دستور دین است + فیلم

همه در روز قدس به میدان می‌ آییم | دفاع از مظلوم دستور دین است + فیلم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم به عنوان یکی از دستورات دین، تأکید کرد که برای رهایی قبله اول مسلمانان همه در روز قدس به میدان می‌ آییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) در ادامه بحث ادب و تربیت اظهار داشت: گفتیم که ادب اکتسابی است و باید در سنین کودکی در انسان شکل بگیرد.  

وی افزود: ادب یک زمان طلایی خوبی دارد که در آن زمان ساختار روحی انسان شکل می‌ گیرد و یک زمان غیر طلایی هم دارد؛ زمان غیر طلایی ادب تا آخر عمر هست همچنانکه می‌ بینیم برخی انسان ها اوایل زندگی اخلاق و اعتقاد و عمل خوبی نداشتند اما وسط راه در مسیر قرار گرفتند و به آداب خوب مؤدب شدند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: این جزو قضایای حتمیه نیست که وقتی روح انسان با یک خصوصیت و ادب ناپسندی شکل گرفته بتواند برگردد، مثل انسانی که تا سنین جوانی و میانسالی بخیل و طمّاع و متکبّر بارآمده رویگردانی او از بخل و طمع و تکبر کار بسیار مشکلی نیست اما غیر ممکن نیست و مواردی اثباتا اتفاق افتاده است.

وی زمان طلایی شکل گیری ادب در انسان را دوران طفولیت دانست و گفت: علم همچون ادب در زمان کودکی تأثیر بیشتری دارد همچنانکه در روایت داریم کسب علم در صغر و کودکی همچون نقش بر سنگ است، گفتیم که به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) قلب کودک همچون زمین خالی است که استعداد دریافت همه چیز را دارد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در ادامه بحث ادب و تربیت به خصوصیات مربی می‌ رسیم چون تربیت آموختنی است، اولین گام در مسائل تربیتی باور کردن اصول و پایه ها است که باید در وجود یک کودک نهادینه شود از جمله این که با کودکان باید به زبان همان ها سخن گفت.

وی بیان داشت: نمی توان برای کودک از براهین فلسفی استفاده کرد و او را تربیت کرد، خیر پیامبر گرامی اسلام(ص) خودشان فرمودند: «انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم» یعنی ما پیامبران مأمور شده ایم که با مردم به اندازه عقل آنها سخن بگوییم، بنابراین باید توجه ویژه ای در برخورد با اطفال داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که یکی از زمان های مناسب برای تربیت فرزند در هنگام خوردن غذا است، گفت: این که می‌ گویند حرف زدن هنگام غذا خوردن کار خوبی نیست یا مکروه است حرف کاملا اشتباهی است درحالی که روایت داریم سر سفره حرف های خوب بزنید.

وی ابراز داشت: در روایت آمده است که در زمان جاهلیت مردم سر سفره ساکت می‌ نشستند، از نظر پزشکی هم ثابت شده که صحبت کردن هنگام غذا خوردن موجب هضم بهتر طعام می‌ شود، بنابراین از این فرصت می‌ توان برای تربیت کودکان استفاده کرد

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: بزرگان و ملوک هم این رسم را داشتند که برخی از اوقات از جمله هنگام غذا خوردن فرزندان خود را جمع می‌ کردند و آنها را نسبت به امور خیر راهنمایی می‌ کردند، البته باید توجه داشت که ادب و تربیت تنها با زبان نیست بلکه با عمل انسان هم شکل می‌ گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که باید همیشه مدافع مظلوم باشیم، گفت: باید خودمان را نشان بدهیم که هرکجا ظلمی صورت می‌ گیرد با آن مقابله می‌ کنیم، از این رو همه باید برای مقابله با حکومت غاصب صهیونیستی اسرائیل در روز قدس به میدان بیاییم و خشم و انزجار خود را نشان بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد خاطرنشان کرد: دین ما دستور داده است که از مظلوم دفاع کنیم، همچنانکه امیرالمؤمنین(ع) در لحظات آخر عمر شریفشان توصیه به دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم کردند، بنابراین باید به میدان بیاییم تا در آینده نزدیک قبله اول مسلمانان از دست این حکومت غاصب کودک کش رها شود./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 11
ارسال نظرات